Wednesday, July 25, 2012

Ramadhan dan Aku...

Salam Ramadhan semua :)
Now 5th ramadhan. Bula penoh rahmat dan bulan melipatgandakan amalan, bulan di mana kita lebih menghayati erti ramadhan itu sendiri. Bagi aku baru abis pantang, belom rasai puasa pada ketika ini. Takpe esok lusa boleh la tuh... apa yg yg dikongsikan, aku still fully menyusu Sofia sepenohnya without fail. Alhamdulillah...walaupon kekangan masa, tak larat, letih sbb Zharif still tak hntr rumah BS dia. So, masa amat suntuk untuk itu. Kdg2 rasa nak terjun balkoni pon ada. Mana tidaknya,  baru nak pegang Sofia dia jerit "Mama....nak acik(nasik)"....tgh amik nasi, "Mamaa...adek anges(nangis)"......ayooo sgt pening....Baru nak isi air dlm baldi mandi si Adek, "Mamaaaa....nak alin(mandi)......kuar masok bilik air tu jgn cerita la....basah sana sini! tabah la hatiku ya Allah!

Sesungguhnya Allah sgt mengerti dlm hati aku, aku penat ya Allah, mana nak urus keperluan suami, menu buka puas nak sedia, anak punya ragam nak di hadap, kain baju menimbun, rumah sepah sana sini.....Tapi bila fikir sesekali, aku beruntung diuji begini sbb menjadikan aku KUAT. Ya Allah, berikanlah aku ketabahan dlm menempoh perubahan baru dlm hidup ni. Kekadang aku rasa aku bukan Ibu yg baik, sering berasa tertekan.  Sesekali 'mencuri' masa gosok baju suami, sambil perati Zharif...takut dia main apa2.Tambah skrg ni suka panjat sofa....peel dia skrg suka cari beg plastik and kutip segala macam benda yg dia nmpk menarik. Cth: mainan, ubat, remote dan mcm2. Kdg2 kelakar,kdg2 nak menangis tgk ragam dia nih.

Bab puasa, berbuka ala kadar memandangkan menu masak sendiri. 5pm hasben blk, dia smayang asar, aku pon dlm kol 5pm mandikan Sofia. Feeding kejap, then hasben tlg tidokan Sofia. Aku start masak. menu simple, janji 'my water hand. Sedap tak sedap telan! hehe.Persiapan raya akan dtg ni pon ala kadar. cuma belikan Zharif baju melayu sepasang kaler ungu. Sepasang baju melayu kaler hijau kak ipar aku buatkan. Kain org bg. Kain songket sulam.Pahang mali! Tema ungu pekat. Husband dh ada, aku igt nak pakai baju yg  ade jer. Skrg aku rasa mcm dah totally changed. Tak pikir bab nak beli baju aku, kasut ker, h/beg ker...semua anak, anak dan anak. Alhamdulillah. Aku dah mula matang dari segi keperluan depa. And start calculate nnti bayar BS untk Zharif dan Sofia =RM 500 start bln 9. Pheww...So, aku ken berjimat dr skrg! ape ada pd kasut, h/beg mender tu suma. Dh penat dh dulu....Ini masa nak gembirakan ank...

Mcm mana manage gaji pon, pada mak bapak tak lupa. Sebab keberkatan duit tu ada pada mereka dan doa mereka lah menjadikan kita seperti skrg. Dan ak pernah lupa jasa depa. 

Kesempatan ni nak ucap Selamat Berpuasa Kepada Semua....Betapa beruntungnya kita dpt merasai Ramadhan pd kali ini.....

1 comment:

  1. arghhh!! dark purple jugak menjadi tema ku tahun ini.. selamat hari raya! hahahaha

    ReplyDelete